Heilen in WoW Legion – Anmerkung der Entwickler

Quelle: MMOZone

Eine neue Erweiterung bedeutet für manche auch wieder ein neues Spielgefühl. So wurde mit fast jeder Erweiterung das Design der heiler und oftmals auch der Tanks überarbeitet. In der kommenden Erweiterung Legion für World of Warcraft wird wieder die Spielmechanik der Heiler angepasst.

Entwicklerkommentar zum Heilen in Legion

Game Designer Sigma hat sich im offiziellen Forum zu den Gedanken der Spieler geäußert und ein wenig zusammengefasst welche Intention der Entwickler hinter den Änderungen stehen.

  • Heiler sollen wieder deutlich mehr auf Ihr Mana achten, welches wieder eine größere Rolle spielen wird. So soll man sich Gedanken machen welche Fähigkeiten man in welchen Situationen einsetzt.
  • Die großen Heiler-CDs wie Gelassenheit oder Hymne der Hoffnung werden abgeschwächt in Ihrer Heilung. Sie sollen weiterhin dazu dienen in besonders gefährlichen Situationen die Gruppe zu heilen, aber kein „Oh-Shit-Button“ sein. Dies bedeutet, dass das Problem des hohen einkommenden Schadens nicht alleine durch solch eine Fähigkeit gelöst werden soll. Die anderen Heiler müssen währenddessen ebenso weiter heilen und die Situation entschärfen. In Instanzen sind verursachen diese großen CDs 100% mehr Heilung.
  • Alle Heiler sollen neben Ihrer Hauptaufgabe, das heilen, auch die Gruppe unterstützen mit diversen Fähigkeiten. Die Entwickler arbeiten daran, das Ganze individuell zu gestalten, aber auch so, dass kein Heiler einem anderen bevorzugt wird.
  • Paladine bekommen im Zuge der Aurenbeherrschung und den Artefaktboni demnächst noch einige Anpassungen.

Heilen soll intuitiv bleiben und wird, wie man es am Anfang einer Erweiterung gewohnt ist, schwieriger. Wie das Ganze dann am Ende aussieht, das bleibt abzuwarten.

Blizzard PosterArenaNET on Heilen in WoW Legion (Source)

Thanks for all the feedback. A few things:

1) It’s definitely still intended that you consider mana costs in choosing heals. I wouldn’t agree with the characterization that any changes (recent or otherwise) reflect an abandonment of this. It’s widely accepted among players that mana became overly abundant at high ilvls in past expansions, which did in some cases undermine the resource management aspect. But the spell selections of each class are still made with the intention of mana being an important factor. They are in Legion just as they have been in the past, with the main change being to avoid having mana grow excessively generously throughout the expansion. Jumping ahead, trinkets are indeed one place where we may provide opporunities to invest in more mana. But mana regen will not be passively increasing by a large amount simply due to gear advancement, largely for these reasons.

6) Tranquility and Divine Hymn should still deliver significantly more healing than those players would typically do in 8 seconds. Having these sorts of spells (both the channeled and instant varieties) do „significantly more“ than usual, as opposed to the overwhelming strength they have on live, might take some getting used to. But there is no reason they won’t be strong and helpful spells to use either at specific high-damage encounter moments or simply because the player needs to catch up in a bad healing situation. In both of these cases, the intention is that the cooldowns don’t completely supplant the normal healing gameplay, but give a boost to output at a key moment. On Tranquility and Divine Hymn in particular, the 8-second channel causes the biggest problem in the dungeon context, and both of these spells will do increased healing outside of raids to account for that.

The Aura talent row, Aura mastery spell, and corresponding artifact trait are all reworked in an upcoming patch. Among other things, we agree the trait giving Aura Mastery the effect of all three Auras eliminates too much of the significance of the talent choice.

7) We understand the importance of utility. I want to point out that on live, the dominance of Disc Priest and Paladin in the highest-level raiding is primarily due to their core healing function and not to unique non-healing utility (exception in some cases for Hand of Protection, but the removal of Clemency from all specs in Legion reduces that problem significantly). Avoiding a repeat situation where some healers feel left out of the most optimized Mythic healing groups is likely a question of balancing the actual heals, not of more incidental utility buttons such as Wind Rush, Tiger’s Lust, Innervate and so on.

The artifact trait granting a 5% haste aura will also be changed before Holy Paladin is playable on alpha.